Thursday, August 7, 2014

Jika Israel Berdegil, HAMAS akan Kembali Menggempur

Ramai yang tidak menyedari bahawa esok 8 Ogos 2014, HAMAS dan Israel mungkin akan kembali bertempur sekiranya Israel terus berdegil untuk tidak memenuhi semua tuntutan HAMAS selepas berakhir genjatan senjata 72 jam.Biarpun Israel telah mengundurkan tentera mereka dari sempadan Gaza namun HAMAS mahukan Israel menghentikan kepungan tidak sah ke atas Gaza yang dilakukan secara haram sejak 2006 dengan jaminan. Tiada gunanya HAMAS meneruskan genjatan senjata sekiranya rakyat Gaza terus terkepung seperti sebelum ini. 



Pemimpin Israel memberi amaran, sekiranya HAMAS tidak menggugurkan tuntutan mereka maka Gaza akan diserang dengan lebih hebat. Namun HAMAS membalas dengan mengingatkan Israel bahawa mereka belum menggunakan sepenuhnya kekuatan, kecuali 10% dari apa yang dimiliki, dan HAMAS bersedia untuk perang jangka panjang. Hamas memberi amaran kepada Israel pertempuran yang bakal berlaku selepas "perdamaian sementara" ini tidak akan sama dengan pertempuran sebelum ini.Hamas menegaskan bahawa mereka di pihak yang menang dan Israel perlu menunaikan tuntutan mereka.


Pemimpin HAMAS, Mushir Al Masri mengatakan, "Nasihat kami kepada beratus - ratus ribu Zionis yang tinggal bersebelahan Gaza bahawa mereka tidak akan dapat kembali ke rumah - rumah mereka sekiranya Netanyahu tidak memenuhi syarat - syarat yang telah kami tetapkan."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...