Friday, June 18, 2010

World Cup diNikmati, Gaza diIngati

Penulisan aku di blog ni terhenti seketika atas sebab kesibukan aku dengan kerja-kerja office. Bulan ni setiap minggu out station. FB pun sempat bukak sekejap-sekejap je pakai mobile phone. Penulisan aku terhenti pada saat isu konvoi ke Gaza sedang memuncak. Masa tu MV Rachel Corrie masih dalam perjalanan. Namun sekarang ni aku rasa semua dah tahu kesudahan cerita mereka. Alhamdulillah semua sukarelawan Malaysia yang menyertai misi pun dah selamat pulang ke tanah air. Mungkin secara umumnya kita lihat misi ini tak berjaya sebab bantuan gagal disampaikan secara terus namun misi tetap berjaya secara moralnya.Kat sini ada 2 kejayaan yang aku dapat gariskan; pertama hampir seluruh dunia mula berani mengecam Israel secara terbuka walaupun kita memang tahu Israel ni tak makan saman sebab dilindungi US. Negara Eropah yang sebelum ni takut-takut atau malu-malu kucing nak kutuk Israel pun dah mula mengecam secara terbuka. Kedua, kejadian ke atas Mavi Marmara telah memberi tekanan secara tidak langsung kepada Mesir yang dikecam kerana selama ini turut bersekongkol dengan Zionis bagi menyekat bantuan masuk ke Gaza. Sebab tulah kita tengok, Mesir serta merta membuka sempadan Gaza di Rafah selepas tragedi Mavi Marmara yang telah ditutup sekian lama walaupun masih mengenakan syarat yang ketat untuk melaluinya.

Sidang media Konsert Mahabbah Al Gaza

Semalam aku sempat bertegur sapa dengan Hj Noorazman Mohd Shamsudin iaitu ketua sukarelawan Malaysia dalam misi Freedom Flotilla semasa hadir dalam sidang media Konsert Mahabbah Al Gaza yang bakal diadakan di Stadium Melawati Shah Alam pada 10 Julai ini. Menurut beliau, misi seterusnya  untuk menghantar bantuan ke Gaza akan dilaksanakan menjelang Ramadhan nanti. Alhamdulillah, usaha-usaha untuk membantu saudara kita di Gaza tetap dilaksanankan dengan kaedah yang pelbagai walaupun sebahagian besar kita tengah demam Piala Dunia.


Sebut pasal Piala Dunia, aku rasa German akan muncul juara walaupun aku lebih suka Holand. Tengok pada aksi diorang membenam Australia, memang mengagumkan. Lagipun diorang punya kelebihan sebab sebahagian besar pemain mereka dah biasa guna Jabulani ( bola rasmi Piala Dunia kali ni) walaupun banyak pasukan yang merungut sebab bola baru ni sukar untuk dikawal. Even pasukan macam Argentina dan Brazil pun merungut pasal bola ni.Apapun segalanya masih di peringkat awal. Aku rasa masuk suku akhir, barulah kita dapat agak team mana yang akan menang. Korang pilih team ape?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...