Thursday, June 3, 2010

Tentera Laut Turki akan Mengiringi MV Rachel Corrie ke Gaza?

Beberapa media antarabangsa melaporkan bahawa Perdana Menteri Turki Raceip Tayyip Erdogan telah menyatakan bahawa kapal bantuan seterusnya yang akan ke Gaza akan diiringi oleh Kapal Tentera Laut Turki dengan sokongan pesawat pejuang demi memastikan tragedi MV Mavi Marmara tidak berulang. Dalam satu kenyataan semalam, beliau menyatakan "Israel harus dihukum atas serangan mereka ke atas kapal bantuan kemanusiaan pada Isnin lepas dan hubungan antara Turki dan Israel takkan lagi sama seperti sebelum ini. Perlakuan Israel sememangnya patut dibalas dengan hukuman.Tiada siapa yang sepatutnya cuba menguji kesabaran Turki."



Untuk rekod kapal bantuan yang masih dalam perjalanan ke Gaza ialah MV Rachel Corrie yang turut dinaiki oleh 6 rakyat Malaysia yang terdiri daripada 3 sukarelawan Perdana Global Peace Organisation, 2 orang wakil TV3 dan Ahli Parlimen Parit iaitu Mohd Nizar Zakaria.Kapal ini dijangka sampai di perairan Gaza lewat hari Jumaat atau awal Sabtu. Sama-sama kita doakan agar misi mereka tercapai.



Sementara itu, kita tentunya tertunggu-tunggu apakah reaksi Israel andai Turki benar-benar berbuat demikian. Adakah perang yang membawa kepada kehancuran Zionis akan bermula? Turki tentunya berhak berasa amat marah terhadap Israel kerana dikhabarkan  sebilangan besar sukarelawan yang terbunuh dalam tragedi serangan MV Mavi Marmara adalah rakyat mereka. Sekiranya perang tercetus, tentunya negara Islam lain seperti Iran, Syria, Libya, Lebanon tidak akan berdiam diri. Begitu juga sekutu kuat Israel USA. Adakah perang dunia ke-3 bakal tercetus? Semoga Allah memberi kemenangan kepada orang-orang yang benar dan menghancurkan kezaliman.Takbir!!

sumber berita:


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...