Saturday, January 2, 2010

Demokrasi vs Khilafah


Adakalanya krisis politik yang melanda Malaysia hari ini seolah-olah tiada penghujungnya. Di Perak contohnya, adengan wakil rakyat bergasak dalam DUN memperlihatkan betapa kartunnya ahli politik kita.Ditambah pula dengan peristiwa persidangan DUN di bawah pokok. Satu dunia mentertawakan kita. Begitu juga dengan peristiwa kehilangan enjin jet pejuang F-5E milik TUDM yang terbongkar setelah 2 tahun kehilangannya. Penjelasan daripada Menteri Pertahanan bahawa pengkhianatan itu hanya membabitkan anggota LLP yakni anggota berpangkat rendah bagi aku amat tidak masuk akal. Adakah pimpinan tertinggi ATM terlalu bangang sehingga tidak dapat mengesan pengkhianatan anak buahnya? Ke mana pula perginya Bahagian Perisikan Tentera dan Cawangan Khas PDRM?hmmm.. ntahlah... Seminggu dua kebelakangan ni, kita dapat pula melihat gelagat orang-orang politik di Kelantan yang cuba menguji pengaruh mereka.. Ditambah pula dengan kelakuan sumbang oleh seorang pemimpin muda parti yang dianggap jemaah Islam. Apa dah jadi dengan politik Malaysia ni?

Sebahagian teman-teman aku yang mungkin dah bosan dengan keadaan politik di Malaysia ini pernah melauahkan, " Orang politik ni sama je. Umno ke, PAS ke, kalau dah politik tu politik jugak. Lebih baik kita kembalikan kuasa kepada Raja-Raja Melayu. Tak perlu lagi sistem demokrasi ala greek ni yang terbukti gagal. Kita angkat sistem khilafah yang pernah membawa Islam mengusai dunia satu ketika dulu. Kalau masih nak ikut demokrasi, aku rasa sampai ni bila pun isu rasuah, penyelewengan, salah guna kuasa dan sebagainya tak selesai."

Dalam sistem demokrasi pemimpin diangkat berdasarkan undi majoriti. Dan untuk mendapat undi majoriti salah satunya adalah dengan cara memberi habuan material kepada pengundi. Maka dengan itu seorang pemimpin perlu punya wang yang banyak untuk meraih sokongan. Jika dia tidak memberi habuan material secara langsung kepada pengundi pun, untuk membolehkan dia memberi perkhidmatan terbaik kepada pengundi pun masih membutuhkan wang yang bukan sedikit. Dan cara yang mudah untuk mendapatkan wang adalah dengan rasuah, penyelewengan, kronisme, nepotisme dan sebagainya.

Berlainan dengan sistem khilafah atau beraja yang mana pemimpin diangkat atas dasar bloodline atau keturunan. Sama ada kaya atau miskin, mereka tetap akan diangkat sebagai pemimpin. Sebaik-baik pemimpin yang diangkat adalah dari keturunan Rasulullah SAW. Jika kita selidiki, hampir kesemua kesultanan Melayu yang ada mempunyai blood line yang bersambung dengan Rasulullah SAW. Masyarakat zaman dahulu sememangnya sedar akan kepentingan mengangkat pemimpin di kalangan keturunan Rasulullah demi kemakmuran dan keselamatan hidup di dunia dan akhirat sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh At Tabrani "Bintang adalah keselamatan bagi penghuni di langit, sedang ahlul baitku keselamatan bagi penghuni bumi."

Malah Yahudi Zionist juga sedar kekuatan umat Islam akan kembali memuncak apabila keturunan Rasulullah kembali diangkat menjadi pemimpin dunia Islam. Oleh sebab itulah mereka cuba memusnahkan "genealogical aristocracy" (bangsawan warisan yakni keturunan Rasulullah) dan membina bangsawan meritokrasi yang diketuai golongan berduit yang mesra kapitalis. Dan salah satu cara untuk mengangkat bangsawan meritokrasi ini adalah melalui sistem demokrasi yang kononnya sistem politik terbaik di dunia. Protokol Zionist ada menyebut "anda akan melihat kemudian bahawa ini akan membantu kemenangan kita, ia memberi kita kemungkinan untuk mendapat 'kad induk' iaitu pembinasaan golongan bangsawan warisan (genealogical aristocracy) yang juga satu-satunya golongan menjadi pertahanan semulajadibangsa dan negara daripada serangan kita."

Mungkin ramai yang akan mempertikaikan pendapat ini di sebalik pelbagai kontroversi yang menyelubungi institusi raja-raja Melayu kebelakangan ini. Namun apapun alasannya ianya takkan mampu menafikan sabda Rasulullah SAW yang pasti benar. Kita akui mungkin ada kekurangan atau kecacatan pada institusi kesultanan kita tapi sebagai individu yang cintakan Allah dan Rasul-Nya, kita harus mencari kaedah untuk memperbaiki kekurangan yang ada dan bukannya menolak apa yang telah disarankan oleh Allah dan Rasul-Nya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...