Wednesday, December 30, 2009

Kahwin vs Cerai

Lama betul aku tak menulis di laman blog ni. Aku rasa dah hampir sebulan. Waktu musim sekolah baru-baru ini, ramai kawan-kawan aku yang mendirikan rumah tangga. Sebahagiannya aku sempat hadir ke kenduri mereka tapi ada juga yang aku tak sempat. Aku mohon maaf pada kengkawan yang aku tak dapat hadir majlis mereka atas maslahah yang tak dapat aku elakkan.Along, Masytah, Zulbaidi, Reezamz, Tajul dan lain-lain, aku ucapkan selamat pengantin baru dan aku doakan kalian berbahagia sehingga ke akhir hayat.

Walimah Zulbaidi & Nurulhuda

Namun pada masa yang sama aku turut menerima berita yang tak sedap didengar. Perkataan yang tidak mahu disebut oleh setiap orang yangtelah berumah tangga. Malah Allah amat
membencinya walaupun ianyasesuatu yang halal. Aku mendapat berita penceraian beberapa teman yang agak mengejutkan aku. Penceraian seharusnya mesti cuba dielak dan ia hanyalah jalan penyelesaian terakhir sesuatu krisis rumah tangga. Kadangkala ada orang yang sampai takut nak kawin bila memikirkan tentang kemungkinan berlakunya krisis rumah tangga yang membawa kepada penceraian. Tapi aku bukanlah dalam kelompok itu.hehehe..

Sebab itulah Islam memberi garis panduan tertentu dalam memilih pasangan hidup. Bak kata seorang kawan aku, "Nak pilih pasangan hidup ni bukan macam nak beli ikan kat pasar beb! Kena fikir panjang..". Malah dikatakan proses pendidikan seorang anak bermula apabila seorang lelaki memilih wanita yang bakal melahirkan anak-anaknya. Begitulah besarnya peranan sebuah institusi perkahwinan. So bagi kengkawan masih bujang macam aku, sama-samalah kita berdoa agar kita dikurniakan seorang wanita yang bisa berkongsi kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Aku tinggalkan korang dengan sebuah lagu yang selalu jugak aku layan musim-musim orang kawin ni..no offense..hehehe enjoy it!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...