Wednesday, June 3, 2009

Akhil Hayy: Apa Dah jadi Syeikh? ( Bahagian 2)

Langkah menyertai Inteam Records sebagai artis rakaman merpakan satu langkah yang sangat bijak dan tepat. Album-album beliau mencatat jualan yang tertinggi berbanding produk-produk Inteam yang lain. Tatkala album-album nasyid lain sukar mencapai angka jualan 5 angka, album beliau berjaya mencatat jualan melebihi 30 ribu unit. Nama Ustaz Akhil Hayy mula meniti bibir peminat seni tanah air. Rezeki beliau terus murah apabila menjadi ikon kepada Astro Oasis dan punya programm beliau sendiri yakni Cafe Akhil Hayy sekaligus meningkatkan populariti beliau di persada seni.



Ustaz Akhil mula tampil dengan imej yang lebih bergaya sejajar dengan imej seorang penyanyi mainstream. Beliau mula mendedahkan rambut rebondingnya yang selama ini tertutup oleh serbannya yang panjang melalui pemakaian snow cap. Trend pemakaian snow cap kemudiannya menjadi ikutan di kalangan sebilangan budak-budak nasyid. Ketika menjadi pengadil pertandingan-pertandingan nasyid, acap kali juga aku jumpa kumpulan-kumpulan nasyid yang tampil dengan imej persis Ustaz Akhil Hayy.



Menjejakkan kaki ke dunia muzik yang penuh glamour mengundang pelbagai ujian kepada ustaz Akhil Hayy. Namun pada masa yang sama pendapatannya dari aktiviti seni juga meningkat. Rate payment untuk persembahan pentas juga ada kalanya lebih tinggi daripada artis-artis nasyid yang sedia ada. Tapi keadaan ini bukanlah sesuatu yang pelik sebab rate payment show untuk artis ini selalunya berdasarkan populariti artis tersebut. Untuk membolehkan beliau muncul di kaca TV beliau terpaksa mengendurkan penglibatan dalam PAS. Pada peringkat awal beberapa stesen TV menyekat kemunculannya di kaca TV namun lama kelamaan sekatan ini dihapuskan apabila beliau dilihat tidak lagi menjadi ikon kepada PAS.


Di sebalik halangan yang menimpa dirinya, Ustaz Akhil Hayy terus mendaki puncak kariernya sebagai seorang penyanyi nasyid dan pendakwah yang disegani. Dia kini punya rancangannya sendiri di Astro Oasis iaitu Cafe Akhil Hayy yang juga mendapat rating yang baik. Popularitinya telah membawa dia berdiri sebaris selebriti-selebriti terkenal tanah air termasuklah Waheeda yang mana hubungan mereka menjadi isu hangat sekarang ini. Apabila gossip antara Ustaz Akhil Hayy timbul maka ramai yang tertanya-tanya sejauh mana kebenarannya. Paling kurang senang tentunya isteri Ustaz Akhil sendiri yang selama ini bertindak sebagai pengurus kepada kegiatannya dalam bidang seni.

BERSAMBUNG

Artikel sebelum ini : Akhil Hayy: Apa Dah Jadi Syeikh?

1 comment:

Puteri said...

bahagian ketiga bila?
oh tak sabo

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...