Wednesday, June 18, 2014

Ops Sawang XXX : Kekasih Halalmu by Noura

Perrrghhhhhhh! Sangat lama saya tak menulis di blog ni. Bukan setakat sawang sana sini, labah-labah pun siap beranak pinak beberapa generasi..hahaha.. Hmm.. itulah bila kita cub amenulis sesuatu yang berat dari segi isi dan kupasan maka kita perlu membuat rujukan dan homework. Jadi kalau homework gagal dibuat maka akan tertangguh  la artikel yang hendak ditulis..dan kalau dah penyakit malas datang dan ditambah dengan kepadatan jadual harian maka secara tidak langsung bersawanglah blog ni..hehehe..

Sebagaimana biasa, apabila nak dapatkan semula momentum penulisan, saya akan kupas perkara yang ringan. Kata orang sekarang, " Light - light je.. " Kali ni sebenarnya saya nak share satu videoclip yang saya kategorikan sebagai lagu Religi (ketuhanan) yang dinyanyikan sebuah kumpulan vokal wanita dari Indonesia. Kumpulan yang menggelarkan diri mereka Noura ini menjenamakan diri mereka sebagai  Hi-Pop (Kawan-kawan kita di Indonesia memang kaya dengan akronim..hehehe) atau group Hijabers Pop dengan konsep " Bersyiar dalam Syair". Melihat kepada "tagline" konsep mereka sebenarnya bagi saya ia tidaklah jauh daripada konsep irama nasyid itu sendiri. Cuma mungkin ia strategi pemasaran bagi menembusi golongan yang 'alergik' dengan istilah nasyid itu sendiri.


Lagu "Kekasih Halalmu" ini mempunyai melodi yang segar dan menepati citarasa remaja masa kini. Liriknya juga saya kira jelas maksudnya dan punya mesej yang positif. Ketika mula-mula "diperkenalkan" kepada video ini saya mula ditanya " Bang apa pandangan abang tentang lagu dan video ini? " Saya menjawap, " Dari pemerhatian saya lirik dan lagunya bagus baik dari segi melodi mahupun mesejnya. Pakaian penyanyinya juga walaupun "stylo" tapi tetap menutup aurat dengan sempurna.." "Tapi abang tak rasa gaya mereka dalam videoklip ni 'gedik' ke?", saya ditanya lagi.. Saya menjawap sambil tertawa kecil " Gedik ni subjektif..susah nak cakap...haha " Namun jauh disudut hati saya akui sedikit sebanyak agak bersetuju juga dengan pandangan itu. Mungkin jika pengarah video klip lebih sensitif dan cermat dalam mengolah storyline dan mengawal sedikit "aksi" penyanyi maka mungkin tiada "gangguan" yang akan timbul dalam videoklip ini.

Kelmarin, otai nasyid Abang Farihin Abd Fatah datang menziarahi saya di studio. Saya pertontonkan videoklip ini kepada beliau dan menimbulkan persoalan yang sama kepada beliau. Abg Farihin menjawap ringkas sambil tersenyum.. "Mungkin videoklip ini haram kepada kita tetapi halal bagi golongan remaja yang menjadi mad'u mereka.. tapi sebagai aktivis kita harus berfikir lebih jauh dari itu..cuba lihat nama production housenya.."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...