Friday, October 11, 2013

RM, Emas atau Makanan?



Ramai yang masih terkejut dengan berita "Government Shutdown" di US yang kita tak pernah terbayang akan berlaku ( Tapi saya rasa lebih ramai yang tak tahu dan tak kisah pun...hehehe). Sebuah negara superpower yang dikatakan kuat dari segala segi akhirnya terpaksa tunduk kepada sistem riba yang menyebabkan hutang negaranya melebihi 4 kali ganda daripada nilai aset. Dalang kepada krisis ini tidak lain dan tidak bukan adalah Federal Reserve Bank yang ramai menganggap ianya bank negara tapi hakikatnya ia adalah bank persendirian milik keluarga Rothschild. Kebetulan saya baru sahaja habis baca buku tentang Rothschild.Alhamdulillah ianya lebih memahamkan saya secara praktikal kenapa Islam sangat memerangi riba.



Di saat dunia yang mungkin dilanda krisis bermula dengan krisis ekonomi dan matawang di US, ramai tokey-tokey dinar emas berkata,"Lihatlah inilah buktinya mengapa kita perlu menyimpan dan melabur emas"..Namun saya lebih berpihak kepada pendapat bahawa dalam keadaan krisis, asset yang paling penting bagi sesebuah negara adalah sumber makanan yang cukup untuk menampung keperluan rakyatnya..

Masa untuk Dinar dan Dirham? No more "Fiat Money"?

Lihat saja perjanjian Camp David.Israel/US meletakkan syarat Mesir tidak boleh mengeluarkan makanan melebihi 30% keperluan negara.Mereka tidak meletakkan syarat Mesir tidak boleh memiliki wang dalam jumlah tertentu tetapi yang dihalang ialah pengeluaran makanan.. Emas atau Fiat Money takkan memberi makna apa-apa apbila tiada "barang" untuk dibeli..Malangnya kita di Malaysia, kerajaan seolah-olah tidak serius memajukan teknologi pertanian utk memastikan ia menampung keperluan makanan dalam negara seperti negara-negara seperti Thailand, Brazil mahupun negara Eropah seperti Belanda. Kita lebih selesa meratakan dusun dan bendang kita untuk projek perumahan dan berbangga memakan beras siam.Adakah kita fikir, Thailand akan dengan rela mengeksport beras ke negara kita di saat mereka juga dilanda krisis nanti? Tidakkah kita mengingati kisah Nabi Yusof A.S apabila Mesir dilanda krisis kemarau yang teruk?

Kalaupun kita memerlukan tanah sawah untuk perumahan, keluasan tertentu perlu
dikekalkan malah kadar pengeluaran perlu ditingkatkan dengan bantuan teknologi 



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...