Thursday, October 17, 2013

KONTROVERSI PERNIKAHAN AERIL ZAFRL DAN WAWA ZAINAL


Saya baru sempat menonton sidang media kontroversi pernikahan Aeril dan Wawa Zainal.Melalui kenyataan yang dibuat saya dapat simpulkan beberapa perkara:
  1.  Pernikahan mereka yang mana cukup syarat sah nikah dengan bverwalikan bapa Wawa sendiri sah dari sudut syariat tetapi tidak sah dari sudut undang-undang kerana tidak mengikut prosedur pihak berkuasa agama seperti soal kursus kahwin, kebenaran bernikah luar mukim, kehadiran jurunikah yang diiktiraf dan sebagainya.
  2. Apabila Wawa mengandung, mereka perlu bernikah sekali lagi mengikut undang-undang dan prosedur yang betul untuk membolehkan pernikahan tersebut didaftarkan sekaligus memastikan anak yang bakal lahir tidak berstatus anak tak sah taraf atau  turut dikenali anak seksyen 13.
  3. Walau bagaimanapun sekiranya anak tersebut lahir kurang daripada tempoh 6 bulan selepas pernikahan kedua didaftarkan maka anak tersebut tetap dikira sebagai anak seksyen 13 sekaligus tidak boleh di"bin"kan kepada nama Aeril sebagaimana yang diinginkan. Namun kalau sebaliknya, takde masalah.
  4. Daripada pengamatan saya, semua ini berpunca daripada percubaan untuk 'mengelak' daripada syarat kontrak Wawa dengan MIG yang menghalang Wawa untuk berkahwin dalam tempoh tertentu namun akhirnya sampai ke tahap boleh menjejaskan status anak yang bakal dilahirkan.

Nasihat saya kepada teman-teman dan diri saya sendiri, sebelum kita buat sesuatu yang di luar kebiasaan, kita harus berfikir panjang akan kesan yang bakal timbul daripada perbuatan kita walaupun niat kita suci dan murni.. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...