Wednesday, February 9, 2011

Hosni Mubarak di Ambang Kemenangan?

Melihat kepada perkembangan krisis di Mesir sehari dua ini, ianya macam masih jauh lagi daripada penyelesaian. Tuntutan penunjuk perasaan supaya Hosni Mubarak meletak jawatan sebagai Presiden masih belum menjadi kenyataan. Jumaat lepas yang dilaungkan sebagai "Hari Pengunduran" tidak berjaya menjatuhkan Hosni sebaliknya beliau masih terus bertahan. Beliau cuba 'membeli masa' dengan harapan para penunjuk perasaan akan 'letih' dan berundur dari dataran tahrir sekaligus melupakan tuntutan masing-masing. Mengikut laporan berita beberapa media antarabangsa yang sempat aku tonton kat astro, bilangan penunjuk perasaan memang semakin berkurangan dan mereka kembali menjalani kehidupan seperti biasa. Bank dan pusat perniagaan juga banyak yang telah kembali dibuka. Apakah mereka sudah berputus asa? Hanya mereka sahaja yang tahu..

Battle for Egypt
Sifat "baik" penunjuk perasaan anti-hosni mubarak yang tidak merusuh atau melakukan keganasan ternyata diambil kesempatan oleh Hosni Mubarak. Perhimpunan aman tidak memberi sebarang tekanan berkesan kepada Hosni dan rejimnya. Perhimpunan rakyat tidak mampu menumbangkan pemimpin yang degil seperti Hosni. Jangan salah faham, aku bukanlah nak suruh mereka semua merusuh tapi jika benar mereka ingin melihat Hosni tumbang maka mereka harus punya tindakan konkrit dan perancangan yang teliti dan tersusun. Mereka harus 'menekan' regim Hosni Mubarak dengan erti kata yang sebenarnya.

Hakikatnya agak sukar untuk mereka melakukan tindakan berkoordinasi kerana mereka tidak punya pimpinan yang jelas. Pada mulanya aku melihat revolusi yang cuba digerakkan ini sangat unik kerana ia tidak punya pemimpin atau ikon yang dijadikan simbol perjuangan sebagaimana revolusi atau tunjuk perasaan lain macam Khomeni di Iran, Lenin di Russia, Fidel Castro di Cuba mahupun Su Kyi di Myanmar. Namun 'keunikan' ini nampaknya tidak membawa kesan yang baik kepada mereka. Namun ada juga kemungkinan juga pemimpin mereka sengaja disembunyikan atas faktor keselamatan.

Perjuangan diiringi doa dan tawakkal
Sesetengah pihak mendakwa protes ini sebenarnya digerakkan oleh Ikhwanul Muslimin tetapi tidak ada bukti jelas tentang dakwaan ini. Ikhwan sememangnya adalah antara kumpulan pembangkang terbesar di Mesir dan berpengaruh walaupun ianya pertubuhan yang diharamkan oleh kerajaan Mesir. Malah boleh dikatakan Ikhwan merupakan gerakan yang menjadi rujukan atau model bagi gerakan-gerakan Islam lain di seluruh dunia sejak zaman berzaman. Buku-buku atau kitab yang ditulis oleh pimpinan Ikhwan antaranya menjadi silibus usrah banyak pertubuhan Islam termasuk di Malaysia. Malah sedar atau tidak amalan Al Mathurat yang diamalkan oleh banyak orang hari ini termasuk di Malaysia juga adalah hasil susunan As Syahid Hassan Al Banna pemimpin utama Ikhwanul Muslimin. Aku berani katakan melihat Ikhwan berkuasa di Mesir adalah satu cita-cita yang dikongsi bersama oleh semua pendukung gerakan Islam di seluruh dunia. Soalnya adakah Hosni Mubarak akan tewas kali ini? Sama-sama kita nantikan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...