Friday, September 5, 2014

Macam-Macam Nak Tulis Tapi.. Video Parody

Kalau ikutkan apa yang ada dalam kepala, macam-macam isu sebenarnya yang nak ditulis. Daripada krisis MB di Selangor, ISIS, bolasepak Piala Malaysia, nasyid, Harimau Malaya ke Sukan Asia, sampailah Piala AFF yang bakal berlangsung. Itu belum dicampur dengan pengalaman menghadiri beberapa acara yang saya kira elok juga dikongsikan demi manfaat bersama. Tapi tula kan, nak menulis ni bukan benda yang senang. Selain kena buat research, kita kena pastikan benda yang ditulis tu credible dan disokong dengan fakta yang kukuh. Maklumlah sekarang ni musim saman-menyaman.Sikit-sikit saman.. 

Apatah lagi sebagai blogger yang bertanggungjawap atas apa yang ditulis, saya tentunya tidak mahu terlibat dengan sebarang unsur fitnah dan perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah kepada para pembaca setia blog ini. Mungkin adakalanya saya bersikap sinis dan menggunakan pendekatan menyindir atau parody dalam mengupas sesuatu namun ianya tetap mempunyai asas dan tidak sekadar cakap-cakap kosong. 

Krisis MB Selangor yang di parodykan

Adakalanya cara parody khususnya dalam bentuk video, bukan sahaja lebih santai dan mudah difahami tetapi ia menarik minat golongan yang mungkin sebelumnya tidak berminat dengan isu tersebut. Tapi nak buat video parody ni bukan mudah.Bukan setakat nak kena cari bahan, tapi memerlukan skill editing video. Senang cerita, kena gigih la..huhu

Hanief.blogspot antara orang terawal yang rajin buat video parody politik

 Satu ketika dulu sebelum popularnya facebook, seorang blogger dikenali sebagai Hanief sering buat video-video parody berkenaan isu politik. Saya juga sering mengikuti karya-karya beliau di youtube. Saya tak pasti beliau masih aktif atau tidak.Yang saya tahu beliau pernah dikenakan tindakan undang-undang kerana kegiatan beliau di laman sosial.Mungkin ada video-video yang menyakitkan hati pihak lawan politik beliau namun saya yakin pada masa yang sama ianya juga boleh membuatkan mereka tergelak pada masa yang sama.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...