Tuesday, May 21, 2013

SELATAN THAI: PASARAN BARU NASYID MALAYSIA


Assalamualaikum wbt..
 Kali ini saya ingin kongsikan sedikit tentang perkembangan positif yang berlaku dalam indsutri nasyid tanah air ketika ini. Umum mengetahui bahawa keadaan industi muzik di Malaysia dewasa ini tidaklah begitu menggalakkan. Jualan album dalam bentuk CD tidaklah setinggi dahulu. Namun artis dan penggiat muzik kini lebih bergantung kepada jualan produk dalam bentuk digital seperti caller ringtones, itunes, true tones dan sebagainya. Namun begitu, jualan produk digital bagi lagu-lagu nasyid tidaklah serancak mana tidak seperti lagu-lagu dari artis-artis bukan nasyid. Kebanyakan artis nasyid lebih banyak bergantung kepada persembahan pentas untuk menjana pendapatan. Pada masa yang sama pasaran baru juga perlu diteroka supaya industri nasyid akan lebih kukuh dan teguh dalam mendepani cabaran.

Tour Devotees di Thailand
Alhamdulillah, pasaran baru yang dicari selama ini kini kelihatan sudah ditemui. Selatan Thai atau lebih kita kenali sebagai bumi Patani merupakan sebuah bumi yang sangat subur dan sangat sesuai untuk memasarkan produk-produk nasyid dari Malaysia. Apabila saya maksudkan pasaran baru bukanlah bermaksud nasyid dari Malaysia belum pernah menjengah Selatan Thai sebelum ini kerana sememangnya kumpulan-kumpulan nasyid dari Malaysia sememangnya telah melebarkan sayap mereka ke sana sejak awal kemunculan nasyid konteporari lagi. Cuma penerimaan dan suasana masyarakat di sana lebih kondusif  untuk perkembangan irama nasyid di sana.

Show Inteam dan UNIC di Patani..
Saya difahamkan sebelum ini sebahagian besar anggota masyarakat dan para ahli agama di Selatan Thai mengambil pendapat yang agak “keras” terhadap muzik. Malah para remaja mereka dilarang untuk terlibat dengan aktiviti hiburan dan muzik menyebabkan mereka yang sukakan hiburan mencari jalan keluar dengan menikmati hiburan yang akhirnya melalaikan mereka biarpun mereka asalnya merupakan pelajar dari pondok mahupun madrasah yang sangat menekankan soal agama. Melihat kepada perkembangan yang tidak sihat ini, sebahagian besar ahli agama kini menggunakan pendekatan yang lebih lunak dan terbuka terhadap nasyid. Dengan itu kini kumpulan-kumpulan nasyid tumbuh bagaikan cendawan dan banyak kumpulan nasyid dari selatan thai yang menyanyikan semula lagu-lagu yang dipopularkan oleh kumpulan-kumpulan nasyid dari Malaysia dengan versi mereka sendiri.

Asyik orang lain je.. Mestica bila nak pi Thailand? Hehehe

Kini hampir setiap bulan ada saja kumpulan nasyid Malaysia yang membuat persembahan di sana. Kumpulan nasyid Inteam juga telah menubuhkan syarikat Inteam Records Thailand untuk memasarkan album mereka di sana. Semoga perkembangan yang sihat ini akan membantu mengembangkan lagi irama nasyid ke seantero dunia sekaligus mengukuhkan industry nasyid kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...