Tuesday, September 20, 2011

Hantu Bonceng Hina Islam: Minta Maaf Sajalah Bro!

2-3 hari lepas aku ada terbaca di dada sebuah akhbar tempatan kenyataan daripada Ahmad Idham selaku pengarah filem Hantu Bonceng yang menafikan terdapat adengan dalam filem itu menghina agama Islam. Aku pada mulanya tak pasti apakah yang dimaksudkan. Kemudian macam biasalah, aku tanya encik Google dan akhirnya aku jumpa video kat youtube yang menunjukkan adengan yang diperkatakan itu. Dalam satu adengan, Zizan yang merupakan hero filem tersebut telah tersedar dari kemalangan di hospital kemudian meracau-racau. Beliau mengucap dua kalimah syahadah dan berselang seli dengan perkataan syaitan. Maka terjagabunglah satu kalimat Ashadualla ila ha illallah, waashadu anna muhamadan SYAITAN.. " Damn! How can he say such thing!" Kalau korang nak confirm apa yang aku cakap ni ko tengoklah video di bawah..



Aku yakin Zizan pun tak sengaja.. Dia menyebut kalimah syahadah dan perkataan syaitan itu dalam dua frasa yang berbeza. Kiranya ada noktah la kat situ kalau di tulis atas kertas..Tapi bila ianya menjadi sebutan memnag tersangat kurang ajar dan biadap bunyinya! Dalam satu blog hiburan, zizan telahpun meminta maaf di atas keterlanjuran beliau dan menyatakan tiada langsung niat beliau untk menhina Rasulullah SAW. Cuma yang aku kurang senang jawapan Ahmad Idham terhadap isu ini yang aku anggap sebagai angkuh dan tidak bertanggungjawab. Beliau bukan sahaja mempertahankan adengan tersebut dengan bersandarkan hujah bahawa ada 4 ulamak yang dah buat tapisan tentang filem beliau. Yang lebih menyakitkan hati,beliau dilihat mempertikaikan teguran yang dibuat dan menganggap orang menegurnya tidak cukup ilmu agama. Nak je aku tanya Ahmad Idham ni, ulamak mana yang bersetuju dengan adengan ni? Cer cite-cer cite.. Tak payah la berlagak sangat.. minta maaf suda dan akuilah kesilapan.. itu akan menyebabkan anda lebih dihormati.Tak perlulah mempertikaikan ilmu orang lain.. Ape lu punye ilmu dah tinggi sangat ker?

2 comments:

senyumm said...

sy mrh!!yeke ulamak tu?x kaji skrip ke?ya Allah,sewenang2nya sebut mcmtu..

Islamic_World said...

ye..stuju sgt..n kalau d'perhatikan lg perasaan x baju death note yg zizan pakai?? huruf t utk "deaTh" sebjik macam simbol kristian. (sebab 2 la islam melarang keras umatnya pakai pakaian t'lalu over sehingga boleh membawa fitnah )

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...