Thursday, July 8, 2010

Apabila Belanda dan Jerman tak main macam selalu..

Semalam aku layan bola sensorang dengan ditemani puluhan kaki bola kat Rafi Sec 13 tengok German ngan Spain.Actually dua-dua team ni bukanlah pasukan favourite aku sebab ni penyokong Holland. Cuma antara dua team ni, aku lebih cenderung untuk menyokong German sebab aku sangka German terlalu kuat untuk ditumbangkan berdasarkan prestasi semasa. Untuk rekod Sepanyol tak pernah menang dengan German dalam mana-mana perlawanan Piala Dunia tapi German pernah tumbang di tangan Sepanyol dalam edisi Euro yang lepas. Secara jujurnya aku tak pernah tengok mana-mana game melibatkan Sepanyol dalam Piala Dunia 2010 ni. So aku tak boleh agak kekuatan yang ada pada Sepanyol.



Game semalam memang Sepanyol control game dari awal sampailah tamat game. Aku tak tahu apa yang jadi pada German. passing ntah ape-ape, serangan tak menjadi, bola pun asyik kena curi. Tiada lagi gerakan-gerakan ofensif cantik. Apabila mendekati kotak penalti Sepanyol, mereka seolah-olah hilang idea.Baik Podolski, Ozil mahupun Philip Lamp, semuanya tak menjadi. Sebaliknya pemain Sepanyol seolah-olah ada di mana-mana.Di saat pertahanan German lebih menumpukan kepada David Villa, Xabi Alonso, Pedro dan sebagainya, tiba-tiba Puyol yang score sekaligus membawa kemenangan Sepanyol. Apapun aku rasa memang Sepanyol berhak menang.

Malam sebelumnya pun aku layan game Belanda dan Uruguay kat Rafi sambil menikmati nasi goreng belacan dan teh ais. Game kali ni aku tengok Belanda tampil berbeza. Kalau sebelum ini mereka tetap menang dalam aksi yang membosankan penonton, kali ni mereka cuba bermain cantik. Tapi ianya hampir memakan diri apabila Uruguay berjaya mengambil kesempatan terhadap kesilapan-kesilapan mudah yang dilakukan Belanda. Hasilnya 2 gol berjaya dijaringkan. Nasib baik Belanda score 3 biji.



Apapun pertemuan Belanda dan Sepanyol nanti aku rasakan sangat menarik. Aku rasa Belanda perlu kembali kepada takik permainan yang membosankan yakni defensive serta bersifat "Hit and Run". Kalau Belanda cuba bermain bola cantik aku rasa Sepanyol akan mudah meratah mereka. Sepanyol punya ramai pemain yang punya skill individu yang baik berbanding Belanda yang terlalu banyak bergantung kepada Robben dan Snider.Aku doakan Belanda suksess dan jadi champion dalamWorld Cup kali ini. Viva Oranje!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...