Sunday, November 8, 2009

Sanjungi Ulama, Hormati Undang-Undang

Apabila mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin ditahan penguatkuasa JAIS baru-baru ini maka gemparlah seluruh negara dengan pelbagai reaksi daripada pelbagai pihak. Ada yang menentang dan tak kurang juga yang menyokong. Daripada pemimpin PR sampailah Perdana Menteri, semua bagi komen. Aku melihat dua-dua pihak ada silapnya. Aku memang meminati juga corak pemikiran revolusioner Dr Asri dalam mengulas sesuatu isu. Namun tak semua pendapat dia tu aku terima. Aku juga pernah bekerjasama dengan Dr Asri khususnya dalam pembikinan Album kumpulan Algebra yang menyanyikan puisi-puisi nukilan beliau. So sedikit sebanyak aku tahu peel perangai insan yang bernama Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Berbeza Pendapat

Aku ni tak suka merujuk pada hanya seorang guru.Walaupun aku selalu tengok ceramah Dr Asri kat Youtube, aku juga menonton ulamak-ulamak yang mungkin berbeza pandangan dengannya seperti Sheikh Nuruddin Al Banjari, Dato Harussani (Mufti Perak) mahupun Ustaz Rasul Dahri. Tapi Rasul Dahri ni aku dah tolak tepi dah. Malah aku juga pernah menonton bagaimana Dr Asri berhempas pulas berhujah dengan Dr Aziz Hanafi. Sepertimana Astora Jabat 'pening' nak berdebat dengan beliau dalam satu majlis dulu, begitu jugalah Dr Asri 'berpeluh' berhadapan dengan Dr Aziz. Muzakarah sebegitu memang bagus, bukanlah kita nak mencari siapa betul atau siapa salah tetapi yang lebih penting kita menggalakkan percambahan pemikiran dan ilmu. Selagi ia tidak menjejaskan akidah, maka tidak salah untuk kita bersetuju untuk tidak bersetuju antara satu sama lain

Kontroversi Tangkapan

Penangkapan Dr Asri menimbulkan pelbagai persoalan. Penggunaan terlalu ramai anggota polis dan pengiatkuasa JAIS yang terlalu ramai dilihat keterlaluan. Ia seolah-olah operasi untuk menangkap seorang penjenayah yang berbahaya. Kemudian Dr Asri telah dibawa ke balai polis untuk di ambil keterangan dan diminta hadir ke Mahkamah Syariah Gombak pukul 8 pagi keesokannya. Namun setelah 3 jam menunggu pendakwa, akhirnya Dr Asri dibebaskan tanpa sebarang pertuduhan. Ini adalah satu perkara yang sangat mendukacitakan kerana seolah-olah JAIS main tangkap je tanpa memastikan kesalahan yang telah dilakukan Dr Asri. Dato Kushrin Munawi dalam sidang media selepas itu menyatakan penangkapan Dr Asri telah lama dirancang ekoran kesalahannya mengajar tanpa tauliah. Namun yang peliknya, jika benar kesalahan beliau telah lama dikenal pasti mengapa kertas pendakwaan gagal disediakan sebagaimana yang sepatutnya? Perkara ini benar-benar telah menjejaskan kredibiliti JAIS sendiri sehinggakan ada yang mendakwa JAIS menjadi alat kepada konspirasi pihak tertentu.

Mengajar Tanpa Tauliah

Secara jujurnya aku amat bersetuju dengan undang-undang yang melarang individu mengajar agama tanpa tauliah JAIS ni. Perkara ini amat penting demi mengelak daripada individu tidak bertanggungjawab menyebarkan ajaran atau fahaman yang salah kepada masyarakat. Namun dalam kes Dr Asri ni, untuk kita mengatakan dia tidak punya kelayakan dalam bidang agama adalah tidak masuk akal atas kapasitinya sebagai mantan Mufti Perlis dan pensyarah USM. Malah dia punya rancangan agamanya sendiri yang disiarkan di Astro Oasis dan kepakarannya dalam bidang agama memang diiktiraf masyarakat umum. Cuma yang Dr Asri tiada ialah tauliah daripada JAIS. Sebagaimana orang agama lebih elok jika kedua-dua pihak dapat berunding untuk menyelesaikan masalah ini. Apa salahnya jika Dr Asri merendah diri dan memohon tauliah daripada pihak JAIS sekaligus boleh mengelakkan kejadian memalukan ini berlaku. Dengan mengikut prosedur sebagaimana yang diminta, maruah beliau tak jatuh sikit pun malah akan lebih dihormati dan disegani. Tak tahulah, kot-kot Dr Asri pernah mohon tapi JAIS tak luluskan. Pada pandangan orang biasa macam aku ni, takde sebab pun permohonan Dr Asri tak diluluskan JAIS.

Wahabi Faktor Utama?

Aku ade dengar-dengar citer daripada sumber tertentu, Dr Asri ni memang tak ngam ngan banyak Mufti sewaktu dia menjadi Mufti Perlis dulu. Ini kerana dia sering mempunyai pendapat yang berbeza dan dilihat mengembangkan fahaman Wahabi ke dalam negara kita. To be frank, sampai sekarang pun aku masih belum jelas apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan Wahabi ni. Tapi geng yang dipanggil Wahabi ni lebih senang jika diri mereka dikategorikan sebagai kelompok Salafi yakni orang-orang yang mengamalkan sunnah secara menyeluruh dan menolak bidaah. Selalunya yang menjadi pertikaian antara kelompok salafi dan orang biasa macam aku ni ialah dari sudut isu-isu macam doa qunut, doa lepas solat, zikir, tahlil arwah, baca yasin pada malam jumaat dan sebagainya yang pada aku hanyalah soal furuq yang tak perlu diperbesarkan. Kalau korang tak nak buat takpelah, tapi janganlah sampai halang atau menuduh yang bukan-bukan terhadap kami yang dok buat semua tu. Dalam kalangan penasyid sendiri pun memang ada yang secara terbuka yang mengaku mereka berfahaman salafi dan aku takde masalah langsung dengan mereka. Setakat yang aku tengok pertikaian yang timbul bukanlah isu pokok yang boleh menjejaskan akidah malah yang lebih penting baik dinamakan salafi ataupun wahabi, mereka masih tergolong dalam dokrin ahlus sunnah wal jamaah. Apatah lagi tiada satupun negeri di Malaysia yang menfatwakan fahaman wahabi atau salafi itu sebagai sesat. Yang perlu kita tentang habis-habisan adalah penyebaran fahaman syiah yang sememangnya telah difatwakan sesat di negara kita. Pendukung-pendukung syiah dikatakan sedang galak mengembangkan pengaruh di kampus-kampus sama ada di kalangan pelajar mahupun pensyarah.Ini yang harus diberi lebih perhatian oleh pihak berkuasa agama kita!

Selesaikanlah Secara Elok

Aku harap kemelut yang berlaku ini dapat diselesaikan secara baik. Damage has been done. Imej kedua-dua pihak baik JAIS mahupun Dr Asri telah tercalar. Malah yang lebih menyedihkan, imej agama Islam sendiri turut terjejas. Berbincanglah dengan baik supaya kami yang orang biasa ni pun, tak pening kepala.Dua-dua pihak ada authority dalam bidang agama. Yang mana satu kami nak ikut??

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...