Sunday, September 6, 2009

Bantahan Kuil Seksyen 23: Pembela atau Perosak Islam?


Cadangan pemindahan kuil dari seksyen 19 ke seksyen 23

Ketika menghadiri Majlis Berbuka Puasa anjuran Dewan Perniagaan Melayu Selangor di Masjid Negeri Shah Alam semalam, aku sempat bertemu dengan seorang ahli majlis Bandaraya Shah Alam. Dalam perbualan panjang kami, aku ada bertanya tentang isu yang sedang hangat diperkatakan oleh penduduk shah alam iaitu rancangan pemindahan sebuah kuil hindu dari seksyen 19 ke seksyen 23. Kebetulan dia turut hadir dalam majlis dialog antara pihak kerajaan negeri Selangor yang turut dihadiri oleh Dato Menteri Besar Selangor, YB Khalid Samad selaku Ahli Parlimen Shah Alam, dan YB Rodziah Rodziah Ismail selaku ADUN Batu 3 bersama dengan wakil penduduk seksyen 23. Aku difahamkan setiap keluarga hanya dibenarkan menghantar seorang wakil dan orang-orang selain daripada seksyen 23 tidak dibenarkan sama sekali masuk ke dalam dewan tempat dialog berlangsung.


Luahan masyarakat hindu

Beliau menceritakan kepada kamu bagaimana sikap dan kelakuan segelintir pihak yang kononnya ingin membela agama Islam tetapi menampilkan akhlak dan perbuatan yang memalukan. Apatah lagi perbuatan-perbuatan itu dilakukan ketika bulan Ramadhan. Aku tak tahulah sama ada mereka ni berpuasa atau tidak. Kalau tengah-tengah puasa pun dah berperangai buruk macam tu, tak tahulah kalau diorang tak puasa. Perlu aku jelaskan di sini bahawa penilaian ayang aku buat ini bukanlah berdasarkan cerita daripada kenalanku tadi semata-mata. Sebaik sahaja aku pulang ke rumah, aku telah membuat carian video di internet dan menonton sendiri rakaman video dialog tersebut. Dan hari ini aku nak kongsi dengan korang semua dan harapnya korang buatlah penilaian sendiri.



Kekecohan di majlis dialog

Majlis dialog ini diadakan bertujuan untuk mendengar pandangan daripada wakil penduduk seksyen 23 terutamanya golongan yang membantah rancangan pemindahan tersebut. Dalam Islam, kita punya adab dan peraturan dalam berdebat atau berhujah. Dan dalam sejarah Islam sendiri pun, Islam menang dengan hujah dan bukan dengan kekerasan, kezaliman atau kekuatan fizikal (perang). Memang kekuatan ketenteraan dipunyai oleh umat Islam akan tetapi ianya hanya akan digunakan sebagai pilihan terakhir setelah jalan dialog atau berhujah ditolak oleh musuh. Namun jika diteliti dalam video-video yang aku kongsikan ini, pihak yang membantah bersikap emosi dan hanya memaki hamun tanpa mahupun mendengar penjelasan daripada pihak kerajaan negeri.


Demo kepala lembu

Baru-baru ini pun pihak yang sama telah membuat demo kepala lembu yang hangat diperkatakan di seluruh negara. Walaupun cuba dinafikan, bagi aku maksud tersirat mereka sangat jelas iaitu cuba menghina agama Hindu yang menganggap lembu sebagai binatang suci mereka. Bagi aku perbuatan mereka ini sangat memalukan malah menjejaskan imej Islam sendiri. Kalau beginilah cara mereka nak membela Islam, baik tak payah lah. Mereka hanya menyebabkan Islam akan dicemuh oleh penganut agama lain malah orang non muslim yang nak cuba dekat dengan Islam pun akan tarik handbrake malah lebih malang lagi terus menjauhkan diri dari Islam. Macam mana dakwah nak sampai kalau dah macam tu? Jadi lu fikirlah sendiri..


Sidang media selepas dialog

p/s: Kat sini aku sertakan pautan artikel yang oleh membantu korang untuk memahami isu ini.selamat membaca..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...